tirsdag, august 09, 2005

På sidelinjen -

Det er så mye som skjer for tiden -
føler jeg følger med litt på siden -
Kreftene strekker ikke helt til -
- kan ikke bli med på det jeg vil.

Fortvilelsen river og sliter i meg -
- ville så gjerne - men må si nei.
Synes jeg burde ha orket mer -
store hinder og fjell jeg ser!

Er jeg fortsatt en av de syke?
- full av feil - og med mang en lyte?
En som trenger en utstrakt hånd?
Det river og sliter i mange bånd..!

Med undring ser jeg på alt som skjer,
oppgaver mange, flere og fler!
Før var jeg alltid klar til å yte -
nå er dette en gammel myte...

Livet pulserer utenom meg -
i en helt annen sfære bor jeg,
- opptatt av livets nære ting,
som en fugl med en skadet ving -

Nei, - jeg står ikke der på skansen,
er ikke med i den livlige dansen.
Famler rundt i stummende mørke,
- i et uår med mye tørke, -

Horisonten er skjult av tåken,
og den som seiler er ikke helt våken.
Mon tro om det finnes en kystvakt der ute -
som ser at her kommer en synkende skute..?

Stråler av håp skinner svakt i det fjerne,
- de når meg - som fra en høyreist lanterne.
et fyr som blinker i dunkel storm,
for en som prøver å komme i form..!

Dagen i dag er regntung og grå -
men livet må likevel videre gå...
Slik rusler jeg her - søkkende våt -
og nynner en liten klagelåt....


Berit B. Heiberg, 8. august 2005

Ingen kommentarer: