torsdag, april 28, 2005

Morgenstemning

Tidlig en morgen – slår øynene opp,
Ser ut av vinduet – været er topp!
Solstrålen treffer meg – varsomt på kinn,
Inn gjennom vinduet – stryker en vind.

Vårblå himmel – der luften er klar,
Ny er dagen – og nå er jeg snar:
Kun èn ting er viktig – gå ut på tur!
Det nytter ei lenger - å ta seg en lur.

Fuglene synger – det lyder et kor!
Den vakreste samklang – på denne jord!
De rører ved strenger – dypt i mitt sinn,
Og slipper gleden – i hjertet inn!

Hvitveis i grøftekant – iskald, men fin.
Den har fått rimfrost – på ”kjolen” sin.
Nå varmer sola – snart titter den opp,
Strekker på nakken – og retter sin kropp.

Vakre fioler – i veikanten står,
Noe jeg nesten – ikke forstår,
Det er jo april – og ikke så varmt,
Skulle da våren – ha kommet så langt?

På grønne enger – går søte lam,
De er nysgjerrig – og titter fram.
Et fredelig skue – jeg kjenner meg varm,
Så fjern fra uro og ståk og larm.

Jeg lar meg beruse – av vårens spill,
Kjenner det bobler – blir nesten helt vill!
Får lyst til å løpe – og svinge meg rundt!
En dans for våren – det er vel sunt?!

Naturen våkner – det gryr av liv,
Kjenner meg styrket – og får ny giv!
Det er et mirakel – hvert eneste år,
Å se at Gud skaper – enda en vår!



Berit B. Heiberg. 28.04.2005

Ingen kommentarer: